Tone of voice
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Dat is exact waar de tone of voice over gaat: je bedrijfsidentiteit overbrengen in je taalgebruik.
WAT IS EEN TONE OF VOICE?
De tone of voice is letterlijk vertaald de stem van je bedrijf. Het is een specifieke stijl waarmee je communiceert naar je klanten, medewerkers en andere stakeholders toe. Op die manier druk je een persoonlijke stempel op je merk. Deze toon heeft een vaste vorm waardoor het herkenbaar is voor je doelgroepen en het de identiteit van je bedrijf tekstueel en gesproken vastlegt.
VERSCHILLENDE VORMEN
Een tone of voice kan verschillende vormen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld formeel of informeel zijn, direct of indirect, serieus of luchtig, technisch of toegankelijk, commercieel of informatief en soms kan het zelfs in de vorm van een persona voorkomen. Hierbij is het natuurlijk van essentieel belang dat je weet wie jouw doelgroep is zodat je hen op de juiste manier kunt aanspreken. Niet iedereen houdt van een luchtige aanpak en niet iedereen is op de hoogte van alle technische vakjargon.
UNIEKE STIJL
Een unieke stijl kiezen, is essentieel want het creëert een bepaald imago en heeft impact op de manier waarop je doelgroep je bedrijf ziet. Zo beïnvloedt de tone of voice onder andere het vertrouwen van je doelgroep in je merk.
Om de stem te vinden die jouw bedrijf op het lijf geschreven is, vertrek je best vanuit de waarden van je merk. Denk aan belangrijke eigenschappen van je bedrijf, de visie, missie, … Daarnaast is het interessant om je concurrenten in de gaten te houden. Stel je daarbij de vraag: wat doen zij goed en wat kan ik beter doen? Om je unieke tone of voice te vinden en te implementeren, helpen wij je graag een handje.